Post Prandial Inflammatory Response

avocado tegen PPIR

Post Prandial Inflammatory Response

Post Prandial Inflammatory Response, afgekort tot PPIR, is vertaald een ontstekingsreactie na iets eten. Voedselinname lokt namelijk heel vaak een ontstekingsreactie uit. Dit komt voort uit een evolutionaire achtergrond, toen er nog voedselschaarste was. Deze voedselschaarste hebben we nu niet meer en geeft deze reactie op den duur klachten en ziekten.

Belangrijke risicofactoren die een Post Prandial Inflammatory Response uitlokken:

De belangrijkste risicofactoren zijn:

  • fructoserijke maaltijd (meer dan 10% per maaltijd)
  • vetrijk eten (meer dan 40 gram per maaltijd)
  • calorierijk eten (meer dan 225 kcal per 100 gram)
  • veel eetmomenten op een dag (drinken waar melk en suiker bij inzit, is ook een soort van eetmoment)
  • nog laat eten (immuunactiviteit is hoger in de nacht)

Preventie van PPIR

Vanuit de kPNI is het voorkomen van een PPIR een belangrijke middel om chronische laaggradige ontstekingen te behandelen en te voorkomen. Laaggradige ontstekingen zijn gerelateerd aan alle systemische zieken. Daarom is de aanpak van PPIR van groot belang binnen de behandeling van klachten en ziekten volgens kPNI.

Optimale maaltijd als voorkoming van een Post Prandial Inflammatory Response:

De optimale eetfrequentie is voor mannen 14 tot 18 maaltijden, en bij vrouwen 16 tot 21 maaltijden per week. Het beste is om de laatste maaltijd om 18.00 uur te nuttigen en dan minimaal 14 tot 16 uur niets anders dan water te nuttigen (dit valt onder Intermitterent Fasting). Eet gevarieerd, vooral met groenten het liefst in elke maaltijd. Ketogeen dieet is iets wat kPNI niet voorstaat vanwege de kans op een PPIR, wel de ketogene status.

Avocado toevoegen aan de maaltijd verlaagd ook de kans op een PPIR. Eet smakelijk!