Overgewicht

Overgewicht de baas worden in deze Corona tijd

Overgewicht de baas worden in deze Corona tijd

door Monique van Poorten

Hoe word je jouw overgewicht de baas? Misschien heb jij het programma van Eva Jinek gezien afgelopen week op vrijdag of het artikel gelezen van de NOS. Als je je afvraagt hoe het nu zit en vooral wat je nu kunt doen in deze Corona tijd, lees dan verder.

Overgewicht de baas worden is meer dan alleen minder eten en meer bewegen

Overgewicht is niet iets makkelijks om goed en langdurig aan te pakken. Het lijkt zo simpel: meer bewegen en minder eten. Ieder pondje gaat door het mondje. Dus voor iemand die niet vecht tegen overgewicht, lijkt het een kwestie van wilskracht of te veel houden van de geneugten van het leven.

Oorzaken van overgewicht

De oorzaken van overgewicht zijn divers. Vaak zijn het ook combinaties van meerdere oorzaken. Maar dat is geen excuus om er niet wat aan te gaan doen. Hoewel de regering net was begonnen met ook preventieve geneeskunde aan te gaan pakken, komt dit voor deze Corona tijd wel wat laat. Zoals ik in mijn twee voorgaande blogs al beschreef is de bloedsuikerhuishouding cruciaal voor hoe het lichaam om kan gaan met een infectie van bijvoorbeeld Corona.

Hopelijk wordt na de Corona nu nog meer zaak gemaakt om meer te doen aan deze preventieve aanpak. Maar eerst even wat vooroordelen wegnemen.

Overgewicht is niet per definitie ongezond en slank niet per definitie gezond!

Gewicht is heel persoonlijk. Ooit is de BMI ingevoerd als maat. BMI staat voor body mass index en dat is het gewicht gedeeld door de lichaamslengte in het kwadraat. Voor iedereen die niet hoort tot het gemiddelde is deze BMI niet echt hanteerbaar. Neem bijvoorbeeld iemand van 2meter10. Die heeft nog heel lang een goede BMI terwijl iemand die 1m50 is al bij een gewicht van 65 kg veel te zwaar lijkt te zijn. Bovendien hangt het dan ook nog af of iemand spiermassa heeft of niet. Kortom, dat is niet echt een goede maat als we willen weten of het gezond is of niet.

Gezondheid is niet slank en fit zijn. Gezondheid is het vermogen zich aan te passen [bron: AccreDidact, onafhankelijk geaccrediteerde nascholing voor Huisartsen, nr 3. 2018]. Iemand die slank en goed getraind is, heeft goede kans dat het zich snel kan aanpassen. Maar dat is niet altijd zo. Ik ken zeer slanke hardlopers die super snel een hele marathon kunnen lopen, maar hun bloedsuikerspiegel niet goed onder controle kunnen houden. Daar tegenover staat dat ik mensen ken met behoorlijk wat overgewicht die hun leefstijl onder controle hebben. Ze hebben een mooi cholesterol, goede bloedsuikerwaardes, normale tot lage bloeddruk en geen verhoogde ontstekingswaarden maar wel te veel gewicht. Hun gezondheid is misschien wel beter dan die slanke hardloper van het voorbeeld.

Het gevaar van overgewicht

Waarom dan toch aandacht voor overgewicht? Omdat de kans dat het vet problemen gaat geven erg groot is. Vet produceert hormonen. Vetcellen die te vol zitten kunnen ook makkelijk ontsteken. Deze combinatie kan ervoor zorgen dat het lichaam 24/7 extra belast wordt. Deze chronische belasting geeft druk op heel veel systemen. Gevolg: die persoon krijgt minder zin om te bewegen. Bewegen is niet alleen belangrijk voor het leeg maken van de vetcellen. Bewegen geeft ook stimulans op de goede werking van de hersenzenuwcellen door een bepaalde groeifactor, genaamd Brain Derived Neurotrophic Factor. Dementie ligt dan ook nog eens eerder op de loer.

Mensen krijgen dan de neiging minder snel te kiezen voor goede voedingsbronnen, maar eerder voor de snelle koolhydraten of snacks. Je begrijpt het al, dit is de vicieuze cirkel die maakt dat het snel een gevaar vormt voor de gezondheid op de korte en vooral lange termijn.  Het is echt niet alleen een kwestie van doorzettingsvermogen. Het is een ingewikkeld complex gebeuren van allerlei stofjes in het lichaam, maar wel beïnvloedbaar als men weet hoe het in elkaar zit.

Hoe dan wel overgewicht de baas worden?

Het is nu niet de tijd om de huisarts of de laboratoria te vragen om bloedonderzoek naar de parameters of bloeddruk te laten bepalen. Zij horen nu hun aandacht te richten op de mensen met acute hulpvragen. Maar er zijn gelukkig vele complementaire artsen en therapeuten die online u vragen kunnen stellen en zo inschatten hoe groot uw risico is.

Overgewicht heeft vaak ook een emotionele reden. Maar er kunnen ook andere fysieke risico’s zijn die maakt dat het lichaamsgewicht oploopt. Meest bekende is slaapapneu.

Het goede nieuws: dit kan allemaal aangepakt worden zodat ook jij jouw overgewicht de baas kan worden.

Overgewicht aanpakken is individueel

Er zijn mensen die al van alles hebben geprobeerd in hun leven. Rottige is, het lichaam heeft een geheugen. Als het ooit overgewicht heeft gehad wil het lichaam dat graag na een periode van afvallen zeer snel weer eraan krijgen. Hoe vaker u heeft gelijnd, des te moeilijker is het om het eraf te krijgen en des te sneller zit het er weer aan. Herkenbaar voor velen vermoed ik. Het lichaam is nu eenmaal gemaakt om zich aan te passen. Het lichaam zal alleen gewicht eraf houden als dit een gewicht is dat past van wat er van het lichaam wordt gevraagd in die omstandigheden.

Daarom moet gekeken worden naar alle randfactoren en niet alleen naar calorieën en beweging. Iedereen heeft zijn eigen blinde vlekken, dus zoek alstublieft hulp van iemand die jou hierin kan begeleiden. Het is een zoektocht, maar het kan zeker.

Wat eten we in deze Corona tijd

Om terug te komen op het artikel van NOS. Ga inderdaad niet lijnen en zeker niet een crash dieet. Dit ondermijnt het immuunsysteem alleen maar. De verleiding is groot om in deze periode van onzekerheid en doorbreken van alle normale routines van het dagelijkse leven gezond te blijven eten. Gezonde voeding is zeer belangrijk. Blijf vooral groenten, wat fruit en voldoende goede eiwit- en vetbronnen eten. Met goede eiwitbronnen bedoelen we vanuit de kPNI vis en gevogelte, liefst van dieren die bij leven hebben bewogen. Goede vetbronnen zijn onder andere vette vis, noten, olijfolie, zaden, pitten, eieren en avocado’s.

Mijn advies om het overgewicht de baas te blijven

  • Beperk koolhydraten:

Misschien is gewicht verliezen nu niet het eerste hoofddoel. Streef eerst naar betere bloedsuikerhuishouding. Hiermee bedoelen wij drie maaltijden per dag. Beperk snoepen, alcohol en snelle koolhydraten uit bijv. (wit)brood, pizza, friet, chocolade, etc. Frisdranken bevatten ook veel suikers. Suikervrije frisdrank lijkt alleen maar ogenschijnlijk beter maar is het zeker niet. Dit ga ik binnenkort in een blog uitleggen. Neem het liefst water en kruidenthee.

  • Sporten:

Blijf sporten als je dat gewend bent. De meeste sportscholen en verenigingen bieden alternatieven voor thuis aan. Als het fietsen naar school of werk wegvalt, ga dan dit alsnog buiten doen met inachtneming van de 1,5 meter afstand. Sport je nog niet, neem dan contact op met iemand die jou goed kan begeleiden. Wandelen en fietsen kan vaak wel al.

  • Sitting breaks invoeren

De meeste mensen bewegen op het werk meer dan ze nu waarschijnlijk thuis doen. Zet een reminder op 30 minuten en neem dan een sitting break. Maakt mij niet uit wat jij doet, als je maar 2 tot 3 minuutjes iets van inspanning doet wat de ademhaling verhoogt en luistert naar jouw lichaam. De fysio en osteopaten zijn nu niet beschikbaar dus maak het niet te gek als je niet veel gewend ben.

  • Nuchter bewegen

Grote kans dat je nu meer jouw eigen tijd kan indelen. Nuchter bewegen, dus zonder iets te eten voor het ontbijt iets doen, lukt nu vaak wel. Neem gerust de kinderen mee. Ga 25 tot 30 minuten iets doen wat de ademhaling verhoogt. Joggen mag, maar flink doorstappen of de trap op en af lopen is ook prima. Dit is de snelste en effectiefste manier om de vetten op de buik weer in beweging te krijgen. Daarnaast ook de makkelijkste manier om de hormonen sneller aanpasbaar te krijgen. Het hoeft niet elke dag, 4x per week is al super. Lukt dit niet in de vroege ochtend, doe dit dan voor het avondeten. Zorg dan wel dat na de lunch niets meer genuttigd is wat calorieën bevat. Iets minder effectief maar nog steeds een zeer goede manier om snel te bloedsuiker te reguleren. Doe je mee?

Op zoek naar de echte oorzaken en u wilt uw overgewicht de baas worden? Neem dan contact op met een kPNI behandelaar. Zij kijken heel breed zodat de echte oorzaken aangepakt kunnen worden. Ook in deze Corona tijd kunnen we wat doen voor onze gezondheid.

 

Lees ook